X
  • 4 months ago
Categories: All About ShakleeCOD ShakleeTips-tips Semasa

Setiap hari rutin harian kita main bertambah. Tidak kira samaada kita seorang yang bekerja atau seorang suri rumah. Bila rutin makin bertambah, ia memerlukan kepada komitmen yag tinggi. Kita tidak akan mampu memberi komitmen yang terbaik kalau fizikal kita tidak cergas, mental kita tidak aktif. Untuk kelakan cergas sepanjang hari, mari kita amalkan beberapa Tips Kekal Bertenaga Sepanjang Hari yang saya ingin kongsikan dengan anda.

Tips Kekal Bertenaga dan Cara Untuk Atasi Masaalah Cepat Letih :

  1. Minum Air
    Air ni adalah sumber yang sangat penting untuk badan. Seeloknya setiap pagi, sebelum memulakan tugasan harian, sebaik sahaja bangun dari tidur, minumlah segelas air. Setiap hari paling kurang 8 gelas air kita kena minum dan seeloknya minum air masak. Air sangat penting supaya kita tak kan rasa dehidrat dan keletihan. Ada sesetengah orang kalau selalu kerap sakit kepala, salah satu puncanya adalah kurang air.
    .
  2. Elakkan Sarapan Yang Tertalalu Berat
    Sarapan yang terlalu berat mengundang kepada rasa mengantuk. Pengambilan karbohidrat yang tinggi sebenarnya buat kita rasa bertenaga sekejap sahaja. Jadi, untuk elakkan rasa mengantuk, rasa malas, cuba amalkan pengambilan sarapan yang simple tapi berkhasiat.
    .
  3. Buat Pergerakan
    Terlalu statik ditempat duduk tanpa melakukan apa-apa pergerakan juga mengundang kepada rasa letih dan lemau. Kalau kerja kita jenis duduk di kerusi, cuba sesekali bangun dan berjalan supaya aliran darah kita lancar. Bila aa pergerakan yang optimum, sibuk macam mana pon kita, kita tak akan rasa letih dan bertenaga.
    .
  4. Tidur Yang Cukup
    Tidur yang berkualiti dan cukup sangat penting supaya kita ada tenaga yang cukup untuk keluar bekerja dan melakukan aktiviti harian keesokan harinya. Kalau tak cukup tidur, lepas subuh kita dah rasa lemau dan mengantuk. Jadi tidur biarlah mengikut waktu yang dah biasa kita tidur. Jangan tahan rasa mengantuk sebab akan memberi kesan kepad aktiviti harian kita pada esok hari.
    .
  5. Pengambilan Vitamin Tambahan
    Pengalaman sendiri, pengambilan vitamin ni sangat penting. Memang rasa beza kalau ada hari yng kita tak ambil vitamin dengan hari yang kita ambil vitamin. Perbezaan yang sangat ketara dari segi kecergasan dan kualiti ativiti kita pada hari tersebut. Pengambilan vitamin tambahan untuk boost kita punya energy sangat perlu sebab kadang-kadang zat dan nutrisi harian yang kita ambil belum cukup lengkap.
    .
    Antara vitamin yang menjadi kegemaran saya untuk energy booster adalah Coq Troll dan Cinch Energy Tea Mix. Dia vitamin ni saya akan ambil seawal pagi dan alhamdulillah memang cergas sehingga malam. Kesibukan harian pon tak terasa dan siang hari tak rasa mengantuk.Bagaimana Coq-Trol bantu untuk tingakatkan tenaga??
    Dalam tubuh kita ada mitchondria iaitu penjana tenaga sel. Ia menghasilkan tenaga yang kita perlukan. Tenaga dari mitochondria ini akan melalui setiap sel dalam badan kita bagi membolehkan otot-otot kita menguncup, jantung mengepam dan sel-sel otak berfungsi.Bila kita meningkat tua, kecekapan mitochondria akan menurun. Mitochondria anologinya macam bateri jam. Makin lama bateri bunyi alarm jam pun makin kurang kuat, lama-lama minit pun jadi lambat. Lambat 5 minit, pastu 10 minit, 30 minit.

    Makin berusia bateri makin perlahan.Tapi Coenzyme Q10 (CoQ10) boleh recaj bateri tu (iaitu mithochondria). Sebab itu bila kita ambil CoQ Trol Plus ini, kita akan rasa macam makin bertenaga. CoQ10 merupakan komponen penting dalam pengeluaran tenaga dalam sel. CoQ10 secara semulajadi hadir dalam jumlah yang kecil dalam pelbagai makanan kecuali paras yang lebih tinggi dalam daging dan organ seperti hati dan ginjal, minyak soya, sardin, makerel dan kacang tanah.

    Jadi pengambilan Coq-Trol a kita boleh caj balik mithocondria kita tu dan secara tidak langsung akan meningkatkan tenaga sel. Sebiji sehari Coq-Trol mampu untuk boost energy kita sehingga ke tahap maksima.

    Bagaimana pula Cinch Energy Tea Mix mampu kurangkan rasa mengantuk??Cinch® Energy Tea Mix ialah sejenis minuman teh segera yang berkesan jika anda nak elak mengantuk ketika memandu. Cinch® Energy Tea Mix mengandungi:1. Teh Merah (Rooibos Red Extract) – tumbuhan herba dari Afrika, juga dikenali sebagai “the miracle tea” atau “long life tea” yang berupaya melarutkan lemak dan meningkatkan kadar metabolisme “fat burner” serta ejen detox yang kuat.

    2. Teh Hijau (Matcha Green Tea Powder) – teh hijau gred tertinggi dari Jepun. Mempunyai antioksida yang sangat tinggi, berfungsi sebagai energy booster, metabolisme booster dan berupaya membakar kalori sehingga 4 kali ganda.

    3. Taurina – Dapat mempertingkatkan metabolisme yang bertindak membekalkan lebih tenaga. Ia juga berfungsi melarutkan lemak. Maka otot yang dibina adalah tanpa salutan lemak.

    4. Maltodextrin – bahan daripada jagung.

    5.  Teh Putih (White Tea Extract) – teh yang menjalani pemprosesan paling minimum (untuk mengekalkan keaslian), dapat membakar lemak dan menghalang penghasilan sel lemak yang tidak diperlukan. Ia juga berupaya meningkatakan metabolisme.

    Teh ini sangat sedap, boleh diminum panas atau sejuk. Kalau minum panas tu memang terasa lah nikmat teh tu. Mempunyai rasa aroma yang menyegarkan. Boleh diminum tanpa gula, atau dengan gula secukup rasa.

    Cinch® Energy Tea Mix ini sangat disyorkan untuk ganti coffe atau nescafe 3 in 1 yang kita tahu kesna nya tidak bagus untuk kesihatan. Jadi kalau rasa mengantuk je, jom lah bancuh Cinch® Energy Tea Mix.

    Kalau ada yang berminat nak dua vitamin untuk tenaga ni, bole terus hubungi saya
    Tekan link whatssap ni ye : Farhah 0129478477

 

ummuziyad :Isteri dan mama kepada tiga orang cahayamata yang bernama Ziyad dan Syifa. Bekerja sepenuh masa di rumah bersama Shaklee dan sudah bergelar Master Coordinator. Serius berbisnes Shaklee dan impian untuk lebih berjaya dengan Shaklee. Jika anda berminat untuk jana pendapatan lumayan bersama Shaklee..saya akan tunjukkan jalan.