X
  • 3 years ago
Categories: All About ShakleeIbu HamilTips-tips Semasa
Menjaga kesihatan bagi ibu yang hamil memang tersangat penting. Ibu hamil memerlukan nutries yang lebih dari biasa bagi memastikan kesihatannya dan bayi dalam kandungan berada di tahap optimum. Zat dan nutrien yang diperlukan bertambah dari biasa kerana pengambilannya bukan untuk diri ibu itu sahja tetapi ia juga untuk perkembangan bayi dalam kandungan juga.

Nutrien dan zat tambahan bukan sahaja dari makanan kita malah ibu yang hamil perlu mengambil supplement tambahan bagi mencukup zat dan nutrien yang diperlukan oleh badan. Tetapi penting bagi ibu hamil untuk mengetahui supplement yang boleh diambil dan yang harus di elakkan serta waktu yang sesuai untuk mengambilnya.
 
 
KEPERLUAN PENGAMBILAN VITAMIN OLEH IBU HAMIL
———————————————————————————
Amalan diet seimbang dan penjagaan pemakanan sememangnya wajib di amalkan ketika hamil. Namun pengambilan vitamin juga sama penting untuk menampung nutrien yang diperlukan oleh ibu hamil dan bayi dalam kandungan.

Supplement seperti Acid Folic, Zat Besi dan Kalsium adalah vitamin tambahan yang kebiasaannya di ambil oleh ibu hamil. Sumber Multivitamin ini dapat membantu melengkapkan nutrisi yang diperoleh daripada makanan yang anda ambil dan membantu tumbesaran bayi dalam kandungan.

Perlu diingat bahawa pengambilan vitamin seperti ini tidak menyebabkan ibu hamil gemuk atau size bayi menjadi besar. Ia hanyalah sebagai pelengkap kepada diet harian yang diperlukan oleh badan ketika hamil.

Selain 3 vitamin di atas, supplement minyak ikan juga penting ketika hamil. Minyak ikan mampu merangsang minda dengan mengambil asid lemak seperti Omega 3, Omega 6, DHA , EPA, dalam kuantiti dan komposisi yang sesuai seawal 3 bulan pertama kehamilan.

Ia digalakkan diambil kerana badan tidak dapat menghasilkan acid lemak ini dengan sendiri dan hanya boleh diperoleh daripada pemakanan. Pembentukan secara optimum sel-sel otak ini membantu fungsi otak bayi seperti memori, fokus dan membantu pembelajarab setelah dilahirkan.

SUPPLEMENT YANG DILARANG KETIKA HAMIL
———————————————————————
Bukan semua supplement sesuai diambil ketika hamil. Ada antara supplement yang dilarang diambil ketika hamil. Jadi sebelum mengambil apa-apa supplement, check dahulu kandungan vitamin yang ada di dalam setiap supplement. Antara vitamin yang dilarang diambil ketika hamil adalah:

1) Vitamin A atau retinol kerana ia kemungkinan menyebabkan kecacatan kekal pada bayi dan keracunan hati

2) GLA atau Gamma Linolenic Acid yang biasa terdapat dari sumber Evening Primrose Oil atau Borage Oil kerana dikhuatiri akan mengakibatkan kecacatan dan berbahaya kepada kandungan

3) Pengambilan teh hijau untuk mencegah sembelit. Ini kerana teh hijau ini walaupun mempunyai banyak manfaat kepada kesihatan tetapi  ia mengandungi kafein yang bertindak sebgai diuretik.

Diuretik ini meningkatkan pembuangan air dalam badan. Bila kita ambil teh hijau, kita akan rasa sentiasa nak kencing dan ia melawaskan. Oleh yang demikian, pengambilan teh hijau itu ia akan menyebabkan vitamin dan nutrisi yang diserap dibuang melalui pembuangan air kecil.
 
 
PENGAMBILAN VITAMIN SEMULAJADI BUKAN SINTETIK
————————————————————————————
 
Di pasaran terdapat pelbagai jenis vitamin untuk kehamilan tetapi kebanyakan dari vitamin tersebut adalah sintetik. Bagi yang mementingkan kesihatan yang optimum, pengambilan vitamin semulajadi menjadi pilihan. Shaklee menyediakan set vitamin yang lengkap  untuk ibu hamil dan pastinya ia adalah dari sumber semulajadi dan selamat. Jom kita review sikit Set Kehamilan Shaklee ni.
.
Multivitamin(Vita-lea):
Mengandungi 12 vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula.Iron formula sangat penting bagi ibu yang mengadung dan menyusukan anaknya.Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah,mudah nak pitam atau pengsan,Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.
Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B.Suplemen B complex Shaklee mengandungi Folic acid,Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon .Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.
Vitamin C(Sustaine Realese Vita-C)
Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenugi keperluan vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg.Ia sangat unik keran tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan.Ianya adalah sustained realese dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.
 
 
Omega -3(Omega Guard)
Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan.Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak.Ianya juga membnatu memecahkan lemak di dalam tubuh kita.Jadi ia membantu ibu mengawal berat badan ketika mengandung.
 
Kalsium(Ostematrik)
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi.Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu.Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.membaiki ransangan urat saraf,mengelakkan kekejangan otot,sakit pinggng,lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel2 tisu ,hormon dan enzim di dalam tubuh.Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak.penting untuk pembentukan kuku,rambut dan kulit.Esp juga memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.Selain itu,protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah Keperluan protein ini semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke-3.
Berminat nak cuba Set Kehamilan Shaklee? Saya jamin anda pasti berpuas hati. Saya pon telah mengamalkannya ketika hamil..memang tenaga luar biasa..tak cepat penat..alhamdulillah anak lahir sihat dan comel.
Farhah 0129478477

ummuziyad :Isteri dan mama kepada tiga orang cahayamata yang bernama Ziyad dan Syifa. Bekerja sepenuh masa di rumah bersama Shaklee dan sudah bergelar Master Coordinator. Serius berbisnes Shaklee dan impian untuk lebih berjaya dengan Shaklee. Jika anda berminat untuk jana pendapatan lumayan bersama Shaklee..saya akan tunjukkan jalan.