X
  • 1 year ago
Categories: VIVIX

Assalamualaikum

Hari ni saya nak bercerita mengenai paru-paru berair. Rentetan dari kisah seorang customer yang ayahnya ada masaalah paru-paru berair, maka tergerak hati untuk membuat sedikit pembacaan dan menulis berkaitan paru-paru berair.

Bila dengan je pasal paru-paru berair, kita biasa dengar adalah disebabkan oleh kerap mandi malam. Orang-orang tua larang kita mandi malam sebab katanya nanti mudah kena paru-paru berair. Betul ke larangan tu atau ada sebab lain sebenarnya yang menjadi punca paru-paru berair?

Paru-paru berair atau Pleural Effusion adalah keadaan di mana berlakunya lebihan cecair sekitar paru-paru. Ada banyak faktor yang menjadi punca paru-paru berair atau menyumbang kepada masalah ni, walaupun cecair tersebut dapat dikeluarkan, doktor biasanya juga akan merawat puncanya.

Pleura adalah membrane nipis yang melapisi permukaan paru-paru. Dalam masalah paru-paru berair, penambahan cecair berlaku antara lapisan-lapisan pleura ni. Biasanya, anggaran sesudu teh cecair pada ruangan pleura saja yang membolehkan paru-paru bergerak di dalam kaviti data semasa kita bernafas.

Terdapat beberapa faktor terjadinya paru-paru berair, antaranya:

  • Jangkitan bakteria
  • Jangkitan fungi
  • Jangkitan parasit
  • Masalah bahan kimia
  • Kecederaan fizikal terhadap paru paru

PUNCA BERLAKUNYA PARU-PARU BERAIR

  1. Kebocoran daripada organ lain
    Ini biasanya daripada kegagalan jantung (bila jantung tak mengepam darah kepada badan kita dengan betul). Tapi ia boleh juga berpunca daripada hati atau penyakit buah pinggang
  2. Kanser
    Kanser paru-paru selalu menjadi punca, tetapi penyakit kanser lain yang merebak ke paru-paru atau bahagian pleura juga boleh menjadi faktor penyumbang kepada masalah ini.
  3. Jangkitan
    Contohnya pneumonia atau TB (batuk kering)
  4. Penyakit Autoimmune
    Contohnya SLE atau rheumatoid arthritis (masalah sendi kronik)
  5. Pulmonary embolism
    Ini adalah keadaan di mana arteri pada salah satu paru-paru kita sudah tersumbat

TANDA-TANDA PARU-PARU BERAIR

Pada peringkat awal, sukar untuk mengenal pasti yang kita dah mengidap paru-paru berair. Kebiasaan ianya dapat dikesan apabila keadaan sudah kronik. Antara tanda-tanda yang boleh dikenalpasti adalah:

  • Demam banyak hari dah tidak kebah, suhu yang tinggi
  • Batul berkahak
  • Sukar bernafas
  • Sakit pada bahagian dada ketika bernafas

Kebiasaanya, doktor akan melakukan X-Ray atau ultrasound bagi mengesan cecair di dalam paru-paru. Setelah dapat di kesan kewujudan cecair dalam paru-aru, kebiasaanya pesakit akan di tahan di wad bagi merawat punca atau menjalankan prosedur buang cecair dari paru-paru.

BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU MASAALAH PARU-PARU BERAIR

Terdapat satu kajian menunjukkan bahawa pneumonia boleh menyebabkan kerosakan DNA sel di paru-paru dan menyebabkan kematian. Rembesan kerosakan hidrogen peroksida yang dirembeskan oleh sesetengah strain Streptococcus pneumoniae terhadap DNA sel paru-paru, melumpuhkan pertahanan paru-paru terhadap pencerobohan dan menjadikannya lebih mudah bagi bakteria untuk masuk ke dalam aliran darah

Untuk pengetahuan semua, salah satu mekanisme Vivix Shaklee adalah melindungi kerosakan DNA. Ujian makmal menunjukkan bahan utama vivix membantu dalam melindungi kerosakan DNA , menyokong replikasi DNA untuk fungsi sel yang sihat. Selain itu salah satu bahan utama dalam Vivix, iaitu Elderberry mampu bertindak untuk baik pulih masaalah yang berkaitan dengan jangkitan paru-paru.

Di sini saya nak share beberapa testimoni mereka yang ambil Vivix untuk masaalah paru-paru berair:

Di atas merupakan sharing daripada beberapa orang customer yang mengamalkan Vivix untuk masaalah paru-paru berair. Boleh hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi: Farhah 0129478477 atau boleh klik di ruangan e-sell untuk belian terus dengan menggunakan debit card atau credit card.Jangan risau untuk buat belian di website esell ni, sebab ini website rasmi Shaklee dan ada secure connection. Sebarang masaalah boleh rujuk saya.

ummuziyad :Isteri dan mama kepada tiga orang cahayamata yang bernama Ziyad dan Syifa. Bekerja sepenuh masa di rumah bersama Shaklee dan sudah bergelar Master Coordinator. Serius berbisnes Shaklee dan impian untuk lebih berjaya dengan Shaklee. Jika anda berminat untuk jana pendapatan lumayan bersama Shaklee..saya akan tunjukkan jalan.