X
  • 5 years ago
Categories: Ibu Hamil

Assalamualaikum

Hari ni nak bercerita tentang tanda-tana proses keguguran berlaku atau boleh dipanggil juga sebagai ancaman keguguran (threatened abortion). Entry saya sebelum ni bercerita mengenai punca-punca berlakunya pendarahan di awal kehamilan atau keguguran. Banyak faktor yang mempengaruhi. Untuk maklumat lanjut  boleh ke entry saya sebelum ni iaitu Pendarahan atau Keguguran Di Awal Kehamilan.

Bercakap mengenai keguguran, saya sendiri berpengalaman dan pernah mengalami keguguran anak kedua. Masa kejadian tu berlaku, kandungan masih terlalu awal dan sebenarnya diri sendiri tak sedar sudah pregnant atau mungkin juga faktor immunologi sebab darah saya dalam kumpulan B-. Jom kita kenali tanda-tanda berlakunya proses keguguran atau ancaman keguguran (threatened abortion):

1. PENDARARAHAN YANG BANYAK DARI FARAJ

Kebiasaanya, sesorang itu akan mengalami pendarahan yang keluar dari faraj dan disertai dengan sakit perut seperti sengugut yang teruk. Adakalanya pendarahan ni aan terhenti dan kehamilan akan terus berlaku. Ada situasi pendarahan di awal kehamilan adalah normal kecuali kalau terasa sakit di bawah bahagian abdomen, kemungkinan proses keguguran sedang berlaku.

Bagi yang mengalami pendarahan, langkah pertama adalah terus ke klinik untuk lakukan ultrasound bagi mengesahkan samaada janin masih ada di dalam kantung atau mungkin heartbeat dah tiada. Macam saya sendiri, selepas buat ultra sound, kantung dah kosong, janin dah tiada.

2. SAKIT DIBAHAGIAN PERUT DAN BELAKANG

Rasa sakit di bahagian pelvis atau di bahagian bawah belakang samaada sebelum pendarahan atau selepas pendarahan berlaku berkemungkinan anda dalam proses keguguran. Rasa sakit itu kadang-kadang disertakan dengan pengeluaran ketulan darah atau tisu dari faraj.

Keguguran boleh berlaku dalam dua situasi samaada keguguran sempurna atau keguguran tidak sempurna. Keguguran sempurna ni terjadi apabila darah dan kantung janin keluar kesemuanya dan pendarahan berhenti dalam tempoh seminggu hingga sepuluh hari. Bila keguguran sudah berlaku dengan sempurna, wanita yang mengalami keguguran tersebut tidak perlu ke hospital dan hanya perlu berehat di rumah. Cuma mungkin hanya perlu ambil pil penahan sakit.

Keguguran tidak sempurna pula berlaku apabila pendarahan tidah berhenti selepas 2 minggu. Jika keadaan ni berlaku, wanita yang mengalami situasi tersebut perlu berjumpa doktor kerana berkemungkinan tisu-tisu kehamilan masih ada di dalam rahim. Bila jumpa doktor, ada beberapa langkah yang doktor akan lakukan.

Melalui pengalaman saya, doktor memasukkan ubat melalui faraj untuk bagi jalan terbuka dan dia melakukan D&C (Dilation and Curretage) iaitu proses mengeluarkan saki baki  janin yang keguguran. Proses terebut tidak sakit sebab kita diberi ubat tidur. KIta tidak akan ditahan lama di dalam wad. Selepas melakukan D&C, kita akan diberi rehat di dalam wad sekejap dan boleh keluar dari wad dalam tempoh 12 jam selepas D&C.

Bagi yang mengalami masaalah keguguran, saya cadangkan untuk mengambil supplement Shaklee bagi membantu penyembuhan selepas keguguran. antara supplement yang boleh diambil untuk Set Keguguran/Set Bersalin adalah:


1) B Complex

Ia berfungsi melegakan sistem saraf dan memberi ketenangan kepada seluruh sistem badan. Pengambilan B Complec dapat mengurangkan stress di kalangan ibu yang mengalami keguguran.

2) Vita Lea

Ibu yang mengalami keguguran sama seperti ibu yang melahirkan. Mereka akan kehiangan banyak darah. Jadi pengambilan Multivitamin penting bagi menghasilkan darah merah dan juga mengelakkan lesu serta keletihan.

3) Vitamin C

Vitamin C bertindak sebagai elemen penyembuhan yang bertindak penyembuh luka serta mambaik pulih sel serta tisu yang rosak.

4) Zink

Sangat penting salam proses pemulihan luka dalaman. Ia bertindak membaik pulih luka dan tisu yang rosak. Selepas tempoh keguguran juga, pengambilan zinc juga penting bagi merawat masaalah kedinginan seksual selepas keguguran.

Ingin dapatkan supplement untuk ibu yang mengalami keguguran???Boleh order sendiri gunakan Kad Kredit atau Kad Debit boleh direct tekan di bawah. If nak order direct dengan saya pon boleh.

 

INGIN DAPATKAN PENJIMATAN BERGANDA DENGAN JADI AHLI??

Untuk dapatkan penjimatan berganda, anda boleh daftar sebagai Ahli Shaklee. Anda akan mendapat penjimatan sebanyak 15-30% jika daftar sebagai Ahli Shaklee. Untuk keterangan lanjut berkaitan pendaftaran keahlian, boleh terus hubungi saya.

**Pastinya anda ingin ketahui CARA UNTUK JOIN AHLI
**Pasti nya anda ingin tahu KELEBIHAN JOIN SHAKLEE
**Anda pasti teruja kerana BUSINESS SHAKLEE BOLEH DIWARISI

 

Farhah&Jamil (881663) 
SMS/Wassap: 0129478477  
atau PM sy di link ni: http://tinyurl.com/qh7rqx9 
FB: Ummu Ziyad Ibn Jamil 
Page:
Mamaworld Collections 
Ikhtiar Hamil 
Vitamin C Plus 500mg (Original) 
Pengedar Supplement Sungai Petani

ummuziyad :Isteri dan mama kepada tiga orang cahayamata yang bernama Ziyad dan Syifa. Bekerja sepenuh masa di rumah bersama Shaklee dan sudah bergelar Master Coordinator. Serius berbisnes Shaklee dan impian untuk lebih berjaya dengan Shaklee. Jika anda berminat untuk jana pendapatan lumayan bersama Shaklee..saya akan tunjukkan jalan.