Tips-tips Semasa Archive

Luka Berkhatan Cepat Sembuh Dengan Set Berkhatan Shaklee

Assalamualaikum Cuti sekolah dah nak habis kan. Mesti ramai yang khatankan anak-anak masa cuti sekolah panjang ni. Ramai ibu bapa yang pening nak bagi luka berkhatan cepat sembuh. Biasala budak-budak bukan pandai dok diam ditambah pula kena berpantang dari segi makan, mana ada budak-budak sanggup bertahan lama-lama. Berkhatan ni seperti kita tahu, ia merupakan istilah [&hellip

Read More...

Nutrisi Penting Yang Diperlukan Ketika Hamil Supaya Ibu dan Bayi Sihat

Menjaga kesihatan bagi ibu yang hamil memang tersangat penting. Ibu hamil memerlukan nutries yang lebih dari biasa bagi memastikan kesihatannya dan bayi dalam kandungan berada di tahap optimum. Zat dan nutrien yang diperlukan bertambah dari biasa kerana pengambilannya bukan untuk diri ibu itu sahja tetapi ia juga untuk perkembangan bayi dalam kandungan juga. Nutrien dan [&hellip

Read More...

Rahsia Susu Badan Banyak Sampai Penuh Deep Freezer

Assalamualaikum Malam ni nak cerita sikit pengalaman sendiri berkaitan dengan susu ibu. Alhamdulillah kelahiran kali ni susu lebih banyak berbanding anak pertama dan kedua. Dalam pantang pon deep freezer dah penuh sebab susu melebihi permintaan. Nak cerita sikit rhsia susu badan banyak ni walaupon dah habis pantang dan 24 jam dengan anak, alhamdulillah masih mampu [&hellip

Read More...

Cara Untuk Melegakan Pedih Ulu Hati

Adakah anda pernah mengalami masaalah pedih ulu hati? Adakah anda tahu apakah itu pedih ulu hati?? Pedih ulu hati sebenarnya ia tiada kaitan dengan masaalah hati tetapi ia berkait rapat dengan masaalah perut atau gastrik.   Pedih ulu hati atau di dalma Bahasa Inggeris ia dikenali sebagai  Gastro Esophageal Reflux merupakan rasa sakit di bahagian perut atau [&hellip

Read More...

Kolik Pada Bayi: Punca dan Cara Mengatasinya

Assalamualaikum Bercerita mengenai kolik pada bayi, ia adalah situasi di mana bayi yang dalam keadaan sihat tetapi sering menangis secara berlebihan. Kebiasaanya kolik terjadi pada beberapa minggu awal setelah bayi lahir dan akan berhenti setelah bayi berusia 4 bulan. Bayi biasanya akan menangis di waktu petang dan sangat sukar diredakan hingga beberapa jam. Kolik pada [&hellip

Read More...

Punca dan Cara Atasi Masalah Rabun Silau

Assalamualaikum Bercakap tentang rabun, saya sendiri mengalami masaalah rabun dan silau sejak dari saya kat Universiti tetapi saya jenis tak suka pakai spek. Masa tu tak teruk sangat rabun so tak kisah sangat. Keadaan lebih teruk bila lepas kahwin dan melahirkan anak. Keadaan tu saya sedar bila nak drive waktu malam mata saya kurang jelas [&hellip

Read More...

Ciri-ciri Anak Hiperaktif dan Tips Mengatasi Anak Hiperaktif

Assalamualaikum Bercakap tentang hiperaktif, pernah seketika ada seseorang mengatakan yang anak sulong saya hiperaktif. Saya kemudiannya membuat kajian berkaitan hiperaktif melalui sedikit bacaan dan peerhatian kepada anak. Akhirnya saya simpulkan yang anak saya bukan hiperaktif tetapi lebih kepada tantarum. Entry kali ni saya nak bercerita mengenai hiperaktif. Hiperaktif atau ADHD isitu singkatan kepada Attention DEficit [&hellip

Read More...

Cara Legakan Gusi Bengkak dan Berdarah

Assalamualaikum Hari ni nak cerita mengenai bengkak gusi. Azab sangat kalau sakit gusi atau gusi bengkak. Memang makan tak kenyang, mandi tak basah dan tidur tak lena lah. BEngkak gusi atau gusi berdarah ni merupakan salah satu penyakit gusi. Punca Gusi Bengkak dan Berdarah: Kebersihan Mulut Kebersihan mulut merupakan faktor utama penyebab gusi bengkak. Selepas [&hellip

Read More...

Rawat Rambut Gugur Jangan Sampai Jadi Botak

Rambut adalah tisu yang yang paling cepat tumbuh pada tubuh. 35 meter serat rambut dihasilakan setiap hari pada tempurng kepala golngan dewasa. Secara amnya, tempurung kepala ditumbuhi 100, 000 helai rambut (rambut hitam), 80, 000 9rambut merah) dan 120, 000 (rambut perang). Sebanyak 90% tempurung kepala ditumbuhi rambut manakala 10% lagi ‘berehat’. Ia dianggap perkara [&hellip

Read More...

Bahaya Apendik Jika Pecah Di Dalam Perut

Assalamualaikum Hari ni sementara nak tunggu makan malam, sempat nak bercerita mengenai apendik. Dulu saya ingat apendik ni sakit perut biasa-biasa je, tapi sebenarnya sangat bahaya kalau dibiarkan sampai pecah di dalam perut. Jika mengalami sakit perut yang teruk di bahagian kanan, jangan biarkan ianya berlarutan sebab berkemungkinan besar anda mengalami apendik. Sakit apendik dikenali [&hellip

Read More...