All About Shaklee Archive

Impetigo dan Cara Merawatnya Agar Tidak Menjadi Semakin Kronik

Assalamualaikum Hari ni saya nak bercerita pasal penyakit impetigo. Saya pon baru je dengar tentang penyakit ni dan saya pun buat la sedikit research. Impetigo adalah sejenis oenyakit kulit yang senang berjangkit. Ia biasanya di alami oleh kanak-kanak dan bayi di bahagian muka, leher dan tangan. Impetigo sangat jarang terkena pada orang dewasa. Impetigo terjadi [&hellip

Read More...

Punca Penyakit Kayap dan Cara Merawatnya Sebelum Merebak

Assalamualaikum Kayap ni sejenis penyakit yang disebabkan oleh jagkitan Virus Varicella Zoster (VZV). Ia merupakan sejenis penyakit kulit yang mudah merebak. Kayap ni ada beberapa jenis seperti kayap ular, kayap bunga, kayap jagung dan ada beberapa jenis lagi. Kayap ni akan menyerang urat saraf sekiranya tidak dirawat dengan cepat. Tahap penyembuhan kayap ni bergantung kepada [&hellip

Read More...

Kitaran Haid Tidak Normal Punca Ketidaksuburan Wanita

Assalamualaikum Masaalah keusburan wanita selalunya berkait rapat dengan kitaran haid yang tidak teratur. Jika seorang wanita mengalami kitaran haid yang tidak menentu, bermakna wanita tersebut akan mengalami masaalah ketidaksuburan iaitu sukar untuk hamil. Jika kitaran haid tidak menentu, ia akan menyebabkan ovulasi atau pengeluaran telur wanita tidak berlaku pada setiap kitaran haid. Untuk seseorang wanita [&hellip

Read More...

Penghidap Talasemia Sembuh, Dah Tak Cepat Penat dan Tak Perlu Tambah Darah

Assalamulalaikum Talasemia atau dalam term english thalasemia adalah sejenis penyakit yang berkait rapat dengan darah. Talasemia adalah satu pembentukan sel darah merah yang tidak normal diwarisi daripada ibu bapa kepada anak-anak mereka samaada lelaki atau perempuan. Jenis Talasemia: Alpha Talasemia Ia terjadi ketika gen yang berhubungan dengan alpha protein hilang atau berubah (bermutasi). Ia terjadi [&hellip

Read More...

Diet Pesakit Diabetes yang Perlu Di Ambil Berat

Diabetes ni salah satu penyakit yang mempunyai peratusan tertinggi di Malaysia ni. Nak buat macam mana kan sebab makanan kat Malaysia ni kebanyakan nya manis dan masin terlebih. Memang makanan manis dan masin ramai peminatnya. Bila makan tak ingat dunia memang lah jadi penyakit. Betul tak? . . Pesakit diabetes perlu tahu bahawa khasiat di [&hellip

Read More...

Merokok Menjadi Salah Satu Punca Ketidaksuburan Lelaki, Bagaimana Nak Atasinya?

Assalamualaikum Santai-santai di petang hari saya nak bercerita tentang ketidaksuburan. Bila bercakap pasal ketidaksesuburan, mesti dikaitkan dengan perempuan atau isteri. Tapi anda silap, sebenarnya lelaki pon ada masaalah kurang subur ni. Bila bercakap tentang ketidaksuburan lelaki, mesti salah satu puncanya adalah merokok. Ketidaksuburan lelaki ni dikaitkan dengan sperma yang tidak berkualiti. Sperma yang tidak berkualiti [&hellip

Read More...

Pesakit SLE Sembuh Dengan Tonik Vivix

Assalamualaikum Hari ni saya nak bercerita berkaitan penyakit yang jarang kita dengar tetapi sebenarnya ramai yang menghidap penyakit ni. SLE adalah Systematic Lupus Erythematosus. Ia merupakan penyakit kronik auto-imun dimana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang. Punca penyakit sebenarnya tidak [&hellip

Read More...

Kesan Sakit Akibat Suntikan Epidural Hilang Selepas Amalkan Cecair Vivix

Assalamualaikum Siapa pernah rasa suntikan epidural?? Alhamdulillah saya tak pernah rasa lagi suntikan epidural dari anak sulung hingga anak kedua. InsyaAllah kali ketiga pon kalau boleh tak nak merasa suntkan epidural ni. Suntikan epidural ni adalah dalah satu cara untuk hilangkan kesakitan di bahagian badan tertentu sahaja semasa proses kelahiran. Suntikan epidural ni disuntik ke [&hellip

Read More...

Keputihan Kronik Dah Semakin Kurang dan Keluar Berkeping

Assalamualaikum Petang ni nak bercerita pasal keputihan. Majoriti di kalangan perempuan alami masaalah keputihan. Faraj kalau kita tak jaga dengan baik akan mengalami jangkitan kuman, keputihan yang teruk dan seterusnya mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Keputihan  adalah lelehan lendir yang keluar dari faraj seorang wanita. Keputihan ada yang normal dan ada yang ab normal. Keputihan [&hellip

Read More...

Luka Pesakit Diabetes Sembuh Setelah Lama Menanggung Derita Kesakitan

Assalamualaikum Kebiasannya kalau yang mengidap kencing manis mesti akan alami luka yang sangat serius sebab pengidap kencing manis ni luka dia lambat sembuh dan mudah merebak. Bila dah alami luka, memang sangat membimbangkan sampai boleh potong kaki, tangan dan kuman boleh merebak ke bahagian organ lain. Biasanya luka boleh sampai jadi bernanah kalau dibiarkan. Boleh [&hellip

Read More...