All About Shaklee Archive

Punca Terjadinya Penyakit Batu Karang dan Cara Merawat Batu Karang

Assalamualaikum Batu karang pada asasnya terbentuk daripada zat kalsium yang bercampur dengan bahan-bahan lain dalam badan. Pemendapan pelbagai zat kimia di dalam air kencing pada keadaan tertentu boleh menyebabkan terbentuknya batu-batu kecil dikenali sebagai kristal. Bahan-bahan lain kemudiannya akan mula terkumoul atau bertompok di atasnya yang lama kelamaan akan membesar dan terjadinya batu karang. Penyakit [&hellip

Read More...

Kitaran Haid Tidak Normal Punca Ketidaksuburan Wanita

Assalamualaikum Masaalah keusburan wanita selalunya berkait rapat dengan kitaran haid yang tidak teratur. Jika seorang wanita mengalami kitaran haid yang tidak menentu, bermakna wanita tersebut akan mengalami masaalah ketidaksuburan iaitu sukar untuk hamil. Jika kitaran haid tidak menentu, ia akan menyebabkan ovulasi atau pengeluaran telur wanita tidak berlaku pada setiap kitaran haid. Untuk seseorang wanita [&hellip

Read More...

Penghidap Talasemia Sembuh, Dah Tak Cepat Penat dan Tak Perlu Tambah Darah

Assalamulalaikum Talasemia atau dalam term english thalasemia adalah sejenis penyakit yang berkait rapat dengan darah. Talasemia adalah satu pembentukan sel darah merah yang tidak normal diwarisi daripada ibu bapa kepada anak-anak mereka samaada lelaki atau perempuan. Jenis Talasemia: Alpha Talasemia Ia terjadi ketika gen yang berhubungan dengan alpha protein hilang atau berubah (bermutasi). Ia terjadi [&hellip

Read More...

Diet Pesakit Diabetes yang Perlu Di Ambil Berat

Diabetes ni salah satu penyakit yang mempunyai peratusan tertinggi di Malaysia ni. Nak buat macam mana kan sebab makanan kat Malaysia ni kebanyakan nya manis dan masin terlebih. Memang makanan manis dan masin ramai peminatnya. Bila makan tak ingat dunia memang lah jadi penyakit. Betul tak? . . Pesakit diabetes perlu tahu bahawa khasiat di [&hellip

Read More...

Merokok Menjadi Salah Satu Punca Ketidaksuburan Lelaki, Bagaimana Nak Atasinya?

Assalamualaikum Santai-santai di petang hari saya nak bercerita tentang ketidaksuburan. Bila bercakap pasal ketidaksesuburan, mesti dikaitkan dengan perempuan atau isteri. Tapi anda silap, sebenarnya lelaki pon ada masaalah kurang subur ni. Bila bercakap tentang ketidaksuburan lelaki, mesti salah satu puncanya adalah merokok. Ketidaksuburan lelaki ni dikaitkan dengan sperma yang tidak berkualiti. Sperma yang tidak berkualiti [&hellip

Read More...

Pesakit SLE Sembuh Dengan Tonik Vivix

Assalamualaikum Hari ni saya nak bercerita berkaitan penyakit yang jarang kita dengar tetapi sebenarnya ramai yang menghidap penyakit ni. SLE adalah Systematic Lupus Erythematosus. Ia merupakan penyakit kronik auto-imun dimana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang. Punca penyakit sebenarnya tidak [&hellip

Read More...

Kesan Sakit Akibat Suntikan Epidural Hilang Selepas Amalkan Cecair Vivix

Assalamualaikum Siapa pernah rasa suntikan epidural?? Alhamdulillah saya tak pernah rasa lagi suntikan epidural dari anak sulung hingga anak kedua. InsyaAllah kali ketiga pon kalau boleh tak nak merasa suntkan epidural ni. Suntikan epidural ni adalah dalah satu cara untuk hilangkan kesakitan di bahagian badan tertentu sahaja semasa proses kelahiran. Suntikan epidural ni disuntik ke [&hellip

Read More...

Keputihan Kronik Dah Semakin Kurang dan Keluar Berkeping

Assalamualaikum Petang ni nak bercerita pasal keputihan. Majoriti di kalangan perempuan alami masaalah keputihan. Faraj kalau kita tak jaga dengan baik akan mengalami jangkitan kuman, keputihan yang teruk dan seterusnya mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Keputihan  adalah lelehan lendir yang keluar dari faraj seorang wanita. Keputihan ada yang normal dan ada yang ab normal. Keputihan [&hellip

Read More...

Luka Pesakit Diabetes Sembuh Setelah Lama Menanggung Derita Kesakitan

Assalamualaikum Kebiasannya kalau yang mengidap kencing manis mesti akan alami luka yang sangat serius sebab pengidap kencing manis ni luka dia lambat sembuh dan mudah merebak. Bila dah alami luka, memang sangat membimbangkan sampai boleh potong kaki, tangan dan kuman boleh merebak ke bahagian organ lain. Biasanya luka boleh sampai jadi bernanah kalau dibiarkan. Boleh [&hellip

Read More...

Boleh Ke Penyakit Sopak atau Vitiligo Sembuh?

Asssalamualaikum Nek cerita hari ini pasal penyakit sopak atau dalam bahasa perubatan orang panggil vitiligo sebab semalam ada seorang customer consult saya mengenai penyakit ni dan bertanyakan samaada ianya boleh sembuh atau tidak. Sebelum saya teruskan dengan salah satu ikhtiar yang boleh sembuhkan penyakit sopak ni, jom kita kenali dulu apa sebenarnya penyakit sopak atau [&hellip

Read More...